طرح کسب و کار باشگاه های ورزشی
در طرح کسب و کار باشگاه های ورزشی چه در لیگ و سطوح دیگر بر دو جنبه فعالیت میکنند، آمادگی جسمانی و بهبود روند جسمانی و روحی افراد، دوم کسب درآمد و نگاهی درآمدزا از باشگاه.
در طرح کسب و کار باشگاه های ورزشی باید در نظر داشته باشیم که باشگاه ها رقبای بسیار زیادی دارند مانند باشگاه های فوتبال، والیبال، بسکتبال و… هر رشته ورزشی در مسیر ورزشی خود باشگاه های زیادی را داراست که رقیب نامه میشوند ولی تفاوت باشگاه ها تنها به نوع فعالیتشان نیست بلکه در نوع طرح بیزینس، مارکتینگ و درآمدزایی آنهاست. ما میخواهیم برای اولین بار استراتژی طرح کسب و کار را برای باشگاه های ورزشی ارائه بدهیم که بتوانند بیزینس پلن سالمتری داشته باشند و هواداران خود که با ارزشترین دارایی یک باشگاه است را از دست ندهند.
دکتر محمد قصابی جهرمی متخصص استراتژی کسب و کار
مقدمه
ورزش یک ابزار کلیدی برای حفظ سلامتیست و با ورزش کردن فرد از نظر جسمانی و فکری و روحی ارزش بیشتری نسبت به فردا پیدا میکند که کل فعالیتش شده کار و خانه. یک تیم خوب باید متعهد باشد که آمادگی جسمانی و روحی بازیکنان و هواداران خود را فراهم سازد.
ماموریت ، چشم انداز و هدف تیم
تعهد به خلاقیت، نوآوری، موفقیت تیم و تضمین ثبات مالی، حفظ و ارتقا مالی ماموریتی است که مدیر سازمان باید به عهده داشته باشد.
و چشم انداز سازمان باید رشد فردی و سازمانی بازیکنان و هواداران در راستای ارتقا و وسعت دادن فیزیکی و رشد مالی و ایجاد بسترهای مالی برای سازمان باشد.
هدف تیم باید برنامه ریزی و تعالی بخشیدن و ایجاد یک کار تیمی منسجم برای متجلی کردن چشم انداز های تعیین شده باشد.
SWOT تجزه و تحلیل
strength نقات قوت تیم
باید با شناخت به سازمان خود نقاط قوت تیم و سازمان خود را شناسایی کنید به عنوان مثال اگر تیم شما یک تیم پر طرفدار باشد این یک قوت برای سازمان شماست چون مشتریان زیادی از تجمع هواداران خود دارا هستید که میتوانید بیزینس پلن و بستر های درآمدی خوبی به واسطه ی طرفداران خود که همان مشتریان شما هستند ایجاد کنید. برای مثال: طرفداران شما بلیطتان را تهیه میکنند که از همین طریق کمک زیادی به سرمایه درآمدی سازمان میشود.
weakness نقاط ضعف
حالا باید نقاط ضعف سازمان و تیم خود را شناسایی کنید که در کدام بخش از نظر کارایی یا پرسنل یا ارتباطات و هر موضوع دیگری ضعیف عمل میکنید. به عنوان مثال: رکورد های برد تیم شما بسیار نوسان دارد و این باعث ضعف روحی تیم و هواداران میشود، با داشتن هواداران زیاد فرصت های بیزینسی زیادی را بررسی و شناسایی نکردید، تیم شما هوادار ندارد و به فکر ایجاد تیمی برای داشتن هوادار نکردید و…
opportunity فرصت
باید فرصت هایی که در حال حاضر میتوانید ایجاد کنید و یا فرصت هایی که موجود است و میتوانید استفاده کنید را شناسایی کرده و با برنامه ریزی درست و اکشن پلن ها شروع به استفاده از فرصت ها کنید. به عنوان مثال: برای رشد فوتبالیست ها در آکادمی های ورزشیتان در شهر های مختلف سعی کنید ورزشکار مشهور باشگاهتان را به آکادمی ها ببرید تا از نزدیک با افراد عضو اکادمی شما ارتباط بگیرند و این موجب انگیزه برای رشد در ورزشکاران آکادمی شما میشود و همین یک مورد باعث رشد سریع آنها و کم شدن سن رشد بازیکنان میشود.
Threat تهدید
باشگاه های زیادی مانند شما هستند که رقبا نامیده میشوند و این تهدیدی برای بیزینس شماست و باید این تهدید را مهم بشمارید و شروع به تحلیل رقبا کنید و روش هایی بهتر از رقبا با مزیت های بهتر در بازار بیزینسی خود ارائه دهید و عمل کنید.
پیش بینی های آینده ی تیمتان را شروع کنید
در طرح کسب و کار باشگاه های ورزشی ، پیش بینی آینده بسیار مهم است که چه اقداماتی برای رشد هواداران و رشد تیم و سازمانتان میخواهید انجام دهید. پیشبینی وضعیت بیزینسی و مالی بسیار مهم است چون پیشبینی میتواند روند تصمیم گیری شما را از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب تغییر دهد. به عنوان مثال: پیشبینی میکنم که در دو سال آینده تیم ی منسجمتر با داشتن یک مربی درجه یک همراه باشد و در این مسیر مقام های بسیاری را بدست بیاوریم تا رشد هواداری ما به واسطه ی رشد تیم ما و تبلیغاتمان صورت بگیرد و از طریق فروش لباس های تیم به هوادارانمان به فروش یک میلیاردی از طریق تنها فروش لباس برای سازمان دست پیدا کنیم.
تقسیم بندی بازار هدف
در طرح کسب و کار باشگاه های ورزشی ، جدا از روند تحقیقات کیفی و کمی که دیگه در این مقاله به آن اشاره نمیکنیم و سعی میکنیم به موارد مهمتر اشاره کنیم، تقسیم بندی بازار هدف است.
مثال: به سه دسته از افراد در بازار هدف(هواداران) خود نگاه میکنید:
نوجوان، جوان و میانسالان
در طرح کسب و کار باشگاه های ورزشی ، بسته به سیاست تیم و نوع فعالیت ورزش و هواداران تیم، اگر بازار هدف خود را جوانان و میانسالان قرار دهید و برنامه و بیزینس پلن خود را روی این افراد برنامه ریزی کنید حتما نتیجه بخشتر خواهد بود چرا که این افراد دارای شبکه ی بزرگتری از منابع انسانی نسبت به نوجوانان هستند.
تصمیمات بازاریابی و فروش
به عنوان مثال: شما میتوانید محصولاتی که در باشگاه و یا تیمتان استفاده میکنند با تولید انبوه به هواداران خود بفروشید و حتی میتوانید اگر آکادمی هستید با فروش لباس به افراد تیم خود برای سازمانتان درآمدزایی کنید.
اگر محصولی به هواداران خود میفروشید باید به عنوان یک باشگاه درجه یک که چشم انداز دارد محصولی با کیفیت بسیار بالا و قیمت مناسب ارائه دهید چون محصول شما بیانگر روند فکری و تیمی شماست و حتی برند شما محسوب میشود.
برای نوشتن در طرح کسب و کار باشگاه های ورزشی، مشخصه های بسیاری نیاز است که این پلن به صورت گسترده بتواند درآمد و نقدینگی خود را در کمترین زمان افزایش دهد. مشخصه هایی که میتوان استفاده کرد ولی در این مقاله درموردش صحبت نکردیم: مشخصات کامل محصول، مسائل توجیهی تولید، فروش و مالی، مسائل قیمت گذاری، مسائل مکان، روند اجرا، فرایند کنترل، تست و تحقیق میدانی در فروش محصول، و...
دکتر محمد قصابی جهرمی – مدیر عامل موسسه علم و ثروت دانایان
دکترای استراتژی کسب و کار
جهت رزرو مشاوره 09334134009
شما عزیزان میتوانید از مقامله آینده پژوهی آموزشی برای رشد تفکری اقتصادیتون استفاده کنید.
فوتبال خوزستان ، سپاهان اصفهان ، ذوب آهن اصفهان ، تراکتور سازی تبریز ، تیم پیکان تهران ، نساجی قائم شهر ، صنعت نفت آبادان ، باشگاه گل گهر ، نفت مسجد سلیمان ، آلمینیوم اراک ، مس رفسنجان ، مس کرمان ، ملوان بندر انزلی ، فجر سپاسی شیراز و…
(طرح کسب و کار باشگاه های ورزشی)