در آینده پژوهی آموزشی، با فراوانی فن آوری ها و پیشرفت های جدید ادغام راه حل های نوآورانه بسیار تشدید و مهم شده است. از آن جایی که دانش آموزان و یا محصیلین و دانشجویان نسبت به برخی معلمان و اساتید در فن آوری مهارت بیشتری دارند، ادغام آن فن آوری و تئوری بسیار مهم است.
از دستگاه های مختلف مانند لپتاب، تبلت، کنفرانس های آنلاین، روند آموزشی را به طور قابل توجهی افزایش میدهد. با این حال برای غنی سازی واقعی یادگیری و روند رشد یادگیری و بهبود عملکرد دانشجویان و محصیل در جامعه باید عمل را با تئوری ادغام و همسو کرد.
فن آوری های کلاس درس از آزمایشگاه های رایانه شخصی به راه حل های یکپارچه تکامل یافته است
دامنه فناوری های آموزشی گسترده است
تحولات جدید هر سال رخ می دهد
دانش آموزان از فناوری ها حمایت زیادی دریافت می کنند
آموزش معلم ضروری است
فن آوری ها همکاری و ارتباطات را بهبود می بخشد
هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی ممکن است کلاس درس را هوشمندتر کند
مطالعات تحقیقاتی در مورد فن آوری در آموزش نشان داده است که ابزار های جدیدی هر ساله در حال توسعه است، اوایل تجهیزات آزمایش گاهی ساده وجود داشت اما امروزه عینک های واقعیت مجازیی وجود دارد که در دسترس هم هست. از آنجایی که تمام دانش آموزان در یک محیط فناوری محور رشد میکنند، از ابزار های جدید حمایت بیشتری دریافت میکنند. معلمان آنقدر پیشرفته نیستند و بنابراین سیستم آموزشی باید سیستم دروس و آموزشی خود را تقویت کند و به دانش آموزان ارزش بدهند. و قابل توجه است که تمایل برای استفاده از هوش مصنوعی پتانسیل قابل توجهی برای آموزش نشان میدهند.
طبق آینده پژوهی آموزشی چرا آموزش به فناوری نیاز دارد؟
تسریع در یادگیری
توانمند سازی معلمان و فراگیران
دستیابی آسان به اطلاعات
ارائه راهکارهای هوشمندانه
کمک به معلمان و فراگیران برای غلبه بر چالش ها و موانع موجود
کاربردهای مختلفی از فناوری ها در آموزش در دسترس است. قبل از استفاده و اجرای آن ها درک اهداف فناوری در کلاس درس بسیار بسیار مهم است. انتظار میرود که فناوری ها باعث تسریع در یادگیری، مهارت و مفاهیم جدید شوند. همچنین راه حل های جدید به گونه ای طراحی شده اند که معلمان را در تمرین خود توانمند میسازد و حتی در توسعه ی فراگیری مطالب جدید به آنها کمک میکند و دانش آموزان را حمایت میکند. تدابیر پلتفرم هایی برای همکاری بین معلمان و والدین بسیار عالیست.
در آینده پژوهی آموزشی انواع فناوری های آموزشی چه چیزهایی هستند؟
فن آوری مشارکتی مبتنی بر کامپیوتر یا رایانه میباشد، هدف فناوری های مشارکتی افزایش ارتباط بین دانش آموزان با صرف نظر از موقعیت مکانیشان. چنین فناوری هایی میتوانند شامل کنفرانس های آنلاین مانند اسکای روم و جلسات آنلاین باشد که در آن فراگیران با هم در تکالیف گروهی کار میکنند یا تنها اطلاعات کلاس را به صورت گروهی به اشتراک میگذارند مانند گروه های اپلیکیشن های اجتماعی. انتظار میرود که همکاری، مهارت های حل مسئله و تفکر را بهبود ببخشد زیرا یادگیری با الگو از دیگران آنها را تشویق میکند. ترکیب چندین ایده از منابع مختلف موثرترین نتیجه را به همراه خواهد داشت.
یادگیری مشارکتی با پشتیبانی رایانه ای فراگیر را تشویق میکند تا به عنوان یک تیم با هم مشارکت و کار کنند. شبکه هایی برای به اشتراک گذاری دانش برای تقویت همکاری ایجاد میشود.
خطی:
آموزش مبتنی بر رایانه محتوا را با کمک دستگاه دستی مانند موبایل یا تبلت ارائه میدهد و به صورت خطی مانند کتاب ارائه میشود.
این فناوری مبتنی بر رایانه و به صورت خطی مانند کتاب صورت میگیرد که بسیار در یادگیری به فراگیران کمک میکند تا مسائل و چالش های خود مانند حل مسائل ریازی را به سرعت حل کنند و برای تست ها شخصیتی و آمار گیری از وضعیت یادگیری فراگیر این نوع آموزش بعد از بررسی های آخر ترم بسیار مفید است چرا که میتوان آخر هر جلسه ارزیابی های رفتاری شناختی و عصبی از فراگیر گرفت و از احوال لو با خبر بود و تاثیر علم بر او را بررسی کرد و میانگین گرفت.
همزمان:
ابزار همزامانی که همه ی شرکت کننده گان در یادگیری همزمان با هم در تعاملند.
هنگامی که فراگیران نیاز به توسه ی مهارت های جدید و کسب دانش دارند از فناوری هم زمانی استفاده میشود که دانش آموزان را تشویق میکند تا همزمان مشارکت کنند. از کلاس های حضوری تا تالار گفت گو. یادگیری همزمان با کمک فناوری های مختلف یک رویکرد گسترده است.
نامتقارن:
ابزار خودکام که شرکت کنندگان در یادگیری بدون اتکا به مشارکت دیگران، اطلاعات را مبادله و تحلیل میکند.
استفاده از فناوری های نامتقارن هنگامی موثر است که فراگیران برنامه های انعطاف پذیر و مختلفی به عنوان تکلیف داشته باشند تا از بستر های مختلف برای کسب مهارت و اطلاعات و آگاهی استفاده کنند. این روش برای ارتقای استقلال در بین دانش آموزان نیز میشود
یادگیری ناهمزمانی هنگامی که با همزمانی ترکیب و تلفیق شود بهترین و بیشترین کارایی را خواهد داشت.
تکامل کلاس درس قرن بیست و یکم طبق آینده پژوهی آموزشی صورت گرفته
کلاس های هوشمند به طور قابل توجهی تکامل یافته است
کامپیوتر تقریبا در آموزش منسوخ شده است
کلاس های درس سنتی به مشارکتی تغییر یافته است
امروزه دانش آموزان برای رشد مهارت و تسهیل یادگیری خود میتوانند از فناوری و تکنولوژی ها استفاده کنند
همانطور که در شکل میبینید کلاس ها در قرن بیست و یکم دست خوش تغییرات قابل توجهی شده. امروزه با دسترسی گسترده به محاسبات ابری دانش آموزان میتوانند از هر وسیله ای برای راحتی خود استفاده کنند و از فناوری ها برای بهبود فرایند یادگیری استفاده کنند.
مزایای کلاس های درس سنتی طبق تحقیقات آینده پژوهی آموزشی
چرا هنوز کلاس درس سنتی موثر است؟
مشارکت کامل دانش آموزان با استاد صورت میگیرد و هر سوالی فراگیران داشته باشند میتوانند از استاد به صورت مستقیم بپرسند.
تعامل مستقیم و رودرو با استاد هنگام انجام تکالیف
مسئولیت پذیری بیشتر دانش آموز در قبال استاد و کلاس
معایب کلاس های درس سنتی طبق تحقیقات آینده پژوهی آموزشی
اثر کلاس های سنتی کم شده؟
عدم انعطاف در یادگیری به دلیل برنامه های سفت و سخت که فضای کمتری برای مذاکره و تعامل وجود دارد
فقدان انگیزه برای رفتن به سر کلاس
منبع اطلاعات تنها معلم میشود با اینکه گفته بودیم منبع اطلاعات گستردگی فناوری و تکنولوژی است
خسته کننده است چون تنها از سمت معلم اطلاعات به صورت تئوری داده میشود
مزایای استفاده از فناوری در کلاس های درس طبق تحقیقات آینده پژوهی آموزشی
تجربه ی آموزش و دریافت بازخورد های عالی
مشارکت کامل دانش آموزان و جالب بودن و جذاب بودن برای آن ها
ارائه ی منابع متعدد و سرگرم کننده و تعامل یادگیری بیشتر
دسترسی فوری به منبع اطلاعات و اجازه ی تحلیل و مذاکره دارند
آموزش استفاده از منابع و فناوری ها
همانطور که از مزایای استفاده از فناوری ها در کلاس مشاهده میشود بیشتر آنها با تعامل و مشارکت صورت میگیرد. از آنجایی که هیچ دستورالعمل دقیقی برای استفاده از فناوری ها در کلاس وجود ندارد، معلمان و فراگیران از ارائه ی ایده های جدید و تحقیق در مورد ابزار های جدید استقبال مینند.
دکتر محمد قصابی جهرمی – مدیر عامل موسسه علم و ثروت دانایان دکترای استراتژی کسب و کار جهت رزرو مشاوره 09334134009