رقابت هتلداری
دکتر محمد قصابی جهرمی در حوزه ی مدل کسب و کار و ایجاد آینده پژوهی و افزایش راندمان کاری هتلداران و تدوین مزیت های رقابتی، به هتلداران جهت رشد مالی و افزایش مشتریانشان کمک میکند تا سهم بیشتری از بازار را دریافت کنند.
———مدیریت بازاریابی و فروش هتل شما ضمانتی برای افزایش درآمدتان—————-
مقدمه
هتلداری و هتلداران به دنبال ایجاد جذب مشتری و ایجاد یک تجربه ی عالی در مکان خود برای ارباب رجوعان خود هستند. دغدغه ی اکثریت مالکان هتل ها این است که:
چگونه میتوان بازار هدف درست و سالمی را مشخص کرد؟
چگونه میتوان نسبت به رقبای خود ایجاد مزیت کرد تا مشتری هتل ما را انتخاب کند؟
چگونه میتوانیم جذب مشتری داشته باشیم؟
چگونه میتوانیم یک خاطره و تجربه ی خوبی را برای مشتری از هتلمان ایجاد کنیم؟
چگونه میتوانیم بوم کسب و کارمان را از نظر هزینه و رقابت، واقعی ترین حالت ممکن را ایجاد کنیم تا مشتری از نظر قیمت های رقابتی رضایت کامل را از هتل ما داشته باشد؟
این سوالات که قرار است در این مقاله به آن بپردازیم مهمترین دغدغه ها در بین دیگر دغدغه های کسب و کار هتلداری است که بهتر است هتلداران عزیز تامل بیشتری روی این موارد داشته باشند چرا که دست یابی به بوم کسب و کار واقعی و دریافت سهم رقابتی هتلداری برگ برنده ی هتلداران است که مشتری شمارا به دیگر هتل ها ترجیح دهد و قبل از اینکه رقبای شمارا پیدا کند اول با هتل شما آشنا شود.
ساخت هتل
یکی از مهمترین موارد بوم کسب و کار چرایی ایجاد یک هتل برای مسافران است. اگر از اکثریت هتلداران عزیز سوال کنیم که چرا تصمیم به تاسیس و ساخت هتل کردید یک جوابی را میدهند که شهر و یا منطقه ما نیاز به یک استراحتگاه داشت و من تاسیس کردم تا سهم هتلداری را برداشت کنم و مسافران به هتل من مراجعه کنند، ولی این موضوع در شهر های بزرگ که رقبای هتلدار بسیار زیاد است جوابگو نیست بلکه مزیت ها رقابتی و نگرش و بینش مالکیت هتل بسیار بسیار در جذب و نگهداری مشتری یا مسافران تاثیرگذار است.
مالکین کسب و کاری که برای پول هتلدار شدند میتوانید و وضوح نوع ارتباط با ارباب رجوعان خود و نظافت و ارزشدار بودن هتل از نظر امکانات را ببینید که چقدر سطح پایینی دارند و حتی این موضوع برای هتل های چند ستاره هم حکم میکند که شاید از نظر ارتباط موثر با مشتری مشکل دارند و یا تدابیر حل مشکلات مشتری و یا مسافرین ایجاد نشده و مدیران هتل از مسئولیت پذیری باز پس بیزنند(چون شناختی به مشتری ندارند) و یا از نظر قیمت هنوز سهم رقابتی خود را دریافت نمیکنند و قیمت گذاری درست و اصولی صورت نگرفته چه بسا بسیار هتلی را میبینیم که بعد از اقامت مشتری از مسافر میپرسیم آیا راضی بودید؟ حتما یا به نظافت و یا ارتباط موثر پرسنل و یا امکانات و یا خدمات و یا قیمت های هتل شکایت میکنند و این موضوعات انقدر مهم است و حتی در بازار هتلداری انقدر مهم شده که در بوم کسب و کار هتداری به عنوان یک مزیت میتوان نگاه کرد.
چرا هتل؟
شاید تا 30 سال پیش داشتن هتل در شهر و یا منطقه بسیار خوب و مفید بود چون میتوانستیم جذب توریست و یا مسافر داشته باشیم و تنها رقبای ما مسافرخانه ها و هتل های هم صنف ما بودند ولی در حال حاظر شاهد این هستیم که رقبای هتلداران از هم صنف ها و مسافرخانه ها، به مالکین منزل هم کشیده شده یعنی هر شخصی که یک سوئیت و یا ویلای خالی داشته باشد به راحتی تبلیغ میکند و به راحتی اجار میدهد و مزیت های بسیار زیادی نسبت به هتل میتواند داشته باشد مانند امکانات بیشتر و اجرای جشن و شادی و نداشتن محدودیت های قوانین هتل داری. میبینید که مسافران با داشتن همین سه مزیت، خانه های شخصی را اجاره میکنند.
سوال مهم، چرا هتل؟
هتلداران عزیز و مدیران باید به این نکته بسیار توجه کنند که تنها و تنها با شناخت کامل مشتری از خواست و رفع نیاز و چگونگی دریافت رضایت مشتری میتوانند مزیت های خوبی نسبت به رقبا ایجاد کنند. باید بدانید که دیگر زمان گذشته نیست که یک مزیتی را برای مشتری ایجاد کنید و با داشتن همچین مزیتی تبلیغ کنید و فکر کنید که برای 1 سال این مزیت برای جذب مسافر کافیست و این یک فکر خطرناک برای برکناری از بازار هتلداریست. باید بدانید که هر مزیت تنها و حداکثر در این بازار روز 3 ماه برای هتل شما مزیت محسوب میشود و با وجود فناوری و تکنولوژی و بازار رقابتی مزیت ایجادی شما به سرعت کهنه میشود و این به این معنی نیست که کار شما سخت میشود بلکه به این منظور گفته میشود که باید بدانید مسافران همان مشتریانی هستند مانند شما که بسیار تنوع طلب هستند و هستید و ترجیح میدهید در یک مکان لوکس با قیمت مناسب و با امکانات عالی با رفع نیاز شما به آن هتل بروید، پس با همین نگاه باید برای مشتریان خود پلن بنویسید، نه پلن 1 ساله بلکه هر ماه با دریافت نظرسنجی ها و شناسایی چالش ها هر ماه جلسات شناخت مشتری را ایجاد کنید تا بتوانید با مشتریان و خواسته هایشان هم سو باشید و مزیت هایی ایجاد کنید که رقبای شما در خوابه مزیت یک سال پیش خود هستند و این یکی از برگ برنده های شماست.
چگونه در رقابت هتلداری سهم بازار خود را بیشتر کنیم؟
وقتی اسم از هتل میاد اکثر ما به تنها چیزی که فکر میکنیم یک سوئیت 20 یا 40 متری با امکانات کامل یک خانه اعم از سرویس بهداشتی ، حمام، آشپزخانه، تختخواب و یک اتاق است را متصوریم. ممکن است که هتلداران عزیز هم با همین تفکر به ایجاد مزیت برای مشتری فکر میکنند اما هتلداری یک بنای بسیار گسترده از انواع تنوع هاست که اگر هر هتل در هر یک از شاخه ها ایجاد مزیت کند و یا سطح بالاتری از کیفیت و با ایجاد قیمت رقابتی مناسب میتواند سهم بازار خود را گسترش دهد که در اینجا به چند مورد از بنای گسترده را برای شما عزیزان شرح میدهیم.
بنای گسترده: ورزشی – رستوران – تفریحی – کافی شاپ – سینما – نمایشگاه – فروشگاه – همایش ها – جشن ها – حمل و نقل ها – تکنولوژی و فناوری ها و…
مدل نیروی مایکل پورتر برای رقابت هتلداری
به بیان دقیقتر نشان میدهد که در هر شرایط و موقعیت قدرت در کدام قسمت تجارت شماست و مدل جناب مایکل پورتردر سطح بین الملل در حال اجراست. وقتی متوجه بشویم که ضعف بازار و مشتریان و رقبا در کجاست با تبدیل ضعف خود به قدرت میتوانیم سهم بیشتری از بازار را دریافت کنیم و از رقبا پیشی بگیریم. میتوانیم نقاط ضعف خود را بهبود ببخشیم و همچنین میتوانیم یک برنامه ریزی عالی برای بیزینس خود ایجاد کنیم که این نیروها به شرح زیر است:
-
نیروی تامین کننده
-
قدرت خریدار
-
مزیت رقابتی
-
تهدیدات و جایگزین ها
-
دغدغه و شناخت مشتریان
این مدل در ایجاد یک هتل بسیار عالی و با کیفیت بسیار موثر و مهم است.
در مدیریت و شناخت مشتری:
فرایندی است برای سازماندهی کلیه فرایند تجاری یک هتل مانند فروش، بازاریابی، خدمات مشتری، ارتباط با مشتری، استفاده از فناوری ها و ایجاد یک استراتژی بسیار مهم است. هدف جذب مشتریان جدید و حفظ و نگهداری مشتریان قدیم است.
در مدیریت مزیت رقابتی:
با تحلیل ضعف های بازار در صنف خود و تحلیل رقبا در خدمات هایشان و حتی یافتن ضعف های سازمان خود و رشد آن میتوانید به راحتی مزیت های رقابتی ایجاد کنید و از رقبای خود با هدف بالا بردن سهم بازار و جذب مشتری، پیشی بگیرید تا مسافران هتل شما را از رقبای شما ترجیح دهند.
در مدیریت قدرت خرید:
با تحلیل هزینه ها و تامین کننده ها و کم کردن هزینه های اولویت پایین و تامین کننده های مناسب تر میتوانید قدرت خرید مشتریان و مسافران خود را در استفاده از امکانات هتل خود را بالا ببرید، با هدف مدیریت هزینه و بالا بردن قدرت خرید مسافران و مشتریان.
در بازار رقابتی برنده شدن بسیار راحتر است چون مشتران ما در هر لحظه در حال مقایسه کردن و انتخاب بهترین ها هستند و شما سعی کنید از بهترین ها باشید تا انتخاب شوید.
دکتر محمد قصابی جهرمی – مدیر عامل موسسه علم و ثروت دانایان
دکترای استراتژی کسب و کار
جهت رزرو مشاوره 09334134009
هتل شیراز – هتل پارمیس کیش – هتل شایگان کیش – هتل پارسیان